HUOM! Voit itse lisätä ja muuttaa sisältöä muokkaa-painikkeiden avulla

 Olet itse vastuussa tämän teoksen käytöstä aiheutuvista vahingoista Lue lisää.

Ompelu

Kohteesta Wikikko - kansan taitopankki
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Tyynyliina[muokkaa]

Retkityynyliina[muokkaa]

Twetwer4.jpg

Tässä retkityynyliinalla tarkoitetaan taskullista tyynyliinaa, joka on normaalia tyynyliinaa pienempi ja sen toisessa sivussa on normaalisti sisäpuolella lieve, joka estää tyynyn sisälle laitettavan täytteen ulostuloa. Paino mikrofleecestä 58 g.

  • Materiaali Eurokankaan kilolaareista poimittu mielekkään värinen mikrofleece (2017 2 euroa), joka on ohutta, pehmeää ja nopeasti kuivuvaa kangasta.
  • Tyynyliinan haluttuun kokoon tarvittavan kangasmäärän voi laskea seuraavalla laskukaavalla:
KORKEUS: tyynyliinan korkeus + 2 cm
LEVEYS: (tyynyliinan leveys x 2) + (tyynyliinan leveys x 0.4)
  • 35 cm x 45 cm tyynyliina --> palan koko 37 x 108 (retkityynyliina)
  • 55 cm x 65 cm tyynyliina --> 57 x 156
  1. Leikkaa sopivan kokoinen pala kangasta.

IMG 2429.jpg

  1. Ompele ompelukoneella tai käsin kaksittainen päärme kumpaankin lyhyeen sivuun, jonka lopullinen taitos on 15 mm. Kaksittainen päärme tarkoittaa, että taitetaan esimerkiksi 5 mm kankaan reunaa, pidetään taitoksesta kiinni ja taitetaan uudestaan esim. 15 mm päästä, jolloin ensimmäinen taitos jää toisen alle. Ompelu tehdään ensimmäisen taitoksen päälle, jolloin repsuuntuva reuna jää piiloon.

Twetwer1.jpg

    1. https://punomo.fi/tekniikat/ompelu-tekniikat/ompelun-perusasioita/paarmeet/paarmeet-kaksitaitteinen-paarme
    2. Ommellessa kannattaa yrittää pitää fleece kangas mahdollisimman vapaassa asennossa, ettei päällekkäiset kankaat ole ommeltaessa eri kohdissa.
  1. Aseta kangas pöydälle oikea puoli ylöspäin.
  2. Mittaa toisesta päärmeen reunasta tyynyliinan leveyden verran ja merkitse kohta ylä- ja alareunaan. Tämä on taitekohta.
  3. Taita kangas taitekohdasta päällekkäin.
  4. Taita jäljelle jäänyt lyhyempi osa kankaiden päälle.

Twetwer2.jpg

  1. Kiinnitä reunat neuloilla.
  2. Ompele ompelukoneella tai käsin ylä- ja alareunat.

Twetwer3.jpg

Linkkejä[muokkaa]

Hyvät kuvat ja selkeät ohjeet!
Hyviä kuvia ja videoklippejä.
Kattavasti kuvattu kaikki käsityötekniikat!

Lähteitä[muokkaa]